Fit zijn en fit blijven

Of je nu jonger bent dan 30, of net 25 of nog steeds een tiener op school, het zorg dragen voor je lichaam en die geregeld trainen volgens een bepaald work-out schema is de fool-proof manier voor  een goede gezondheid. Fitness zorgt ervoor dat je lichaam in staat is om taken en recreatieve activiteiten te doen. Het is het vermogen van je lichaam die ervoor zorgt dat je stress beter kan weerstaan, het verdragen en het uitvoeren van bepaalde taken onder bepaalde omstandigheden.

Fitness gaat over een over-all focus op het lichaam – het hart, de longen, de spieren, en de andere organen van het lichaam. Uw lichaamsconditie  is afhankelijk van uw lichamelijke beperkingen en capaciteiten en uw levensstijl – het voedsel dat je eet en je dagelijkse gewoonten.

Hier volgt achtergrondinformatie over de verschillende onderdelen van de fysieke fitheid. Er is uithoudingsvermogen, het lichaam is in staat om zuurstof en voedingsstoffen naar de weefsels te transporteren over een langere periode van tijd.Sterkte, anderzijds, het vermogen van de spier om kracht uit te oefenen voor een bepaalde periode. Flexibiliteit is het vermogen om gewrichten te bewegen en spieren te gebruiken in een breed scala aan activiteiten en bewegingen. Zwemmen, hardlopen en joggen zijn enkele van de activiteiten die je uithoudingsvermogen vergroten, terwijl push-ups en gewichtheffen goed zijn voor de opbouw van spierkracht.

Je workout-out moet al deze activiteiten bevatten zodat je al deze onderdelen verder kan uitbouwen. Vergeet niet om een ​​warming-up te doen voor  je work-out. Een warm-up bereidt de spieren voor op de zwaardere activiteiten van je work-out. Tegelijkertijd moet je eindigen met een cool-down, een moment waarin de spieren de tijd krijgen om te ontspannen na een zware work-out sessie.Vergeet ook niet dat je niet mag overdrijven met je oefeningen. Een dagelijkse wandeling klinkt misschien goed, maar een dagelijkse sessie van push-ups kan meer kwaad dan goed doen voor je spieren. Spreid je fysieke activiteiten, zodat het lichaam wordt gebruikt voor verschillende  fysieke activiteiten, variërend van eenvoudig tot meer complexe, van uithoudings oefeningen tot kracht oefeningen. Twee tot drie work-out sessies per week is een goede manier om te beginnen. Naarmate je verder in uw activiteiten, kunt u nu de frequentie of de duur van uw oefeningen.

Let op je eetgewoonten. Als je traint om gewicht te verliezen en terwijl je conditie wil opbouwen, dan is het beter om je calorie-inname te beperken tot een minimum. Bij het fietsen verbrand je 240-410 calorieën tijdens het joggen kan je tot  740-920 calorieën verbranden. In het algemeen voorkom zout voedsel en snoep. Vermijd alcohol, cafeïne en nicotine. Verminder uw inname van verzadigd vet en te veel water.

Natuurlijk, om fit te zijn en fit te blijven moet je luisteren naar je lichaam. Laat uw lichaam  zich aanpassen bij elke verandering in de routine en oefeningen. Als je problemen krijgt zoals krampen, duizeligheid of langdurige zwakte, stop dan met je work-out en raadpleeg een arts. En vooral, laat je nooit ontmoedigen. Let op, het bereiken van het lichaam dat je wilt is niet iets dat je bereikt in een week tijd.

Een fysiek fit lichaam is niet alleen ervoor zorgen dat je buikspieren zichtbaar zijn. Het betekent ook minder kans op het verwerven van lifestyle-gerelateerde ziekten zoals diabetes en hart-en vaatziekten. Het betekent ook een meer actieve en alerte geest, verbeterd vermogen om om te gaan met stress, en meer voorbehouden energie voor uw dagelijkse activiteiten. En laten we niet vergeten een persoon met meer zelfvertrouwen!

Plaats een reactie